Onlangs schreven we over de kick-off Slimmer Leven Challenge. Je maakte kennis met alle slimme zorginnovaties. Inmiddels is de winnaar bekent: Team Hart is het Leven! Dit team presenteerde een virtual reality bril die je meeneemt op reis door het lichaam zodat gebruikers zelf ervaren hoe hart- en vaatziekten eruitzien en wat er gebeurt.

Door meteen geconfronteerd te worden met de gevolgen van je levensstijl wilde het team Hart is Leven bewustwording creëren. Bewust worden van het belang om gezond te leven. En dat is gelukt!

Het winnende team

Het winnende team bestaat uit Pub Frijters (Summa Verpleegkunde), Damien Lemans (Fontys Industrieel Productontwerp), Emma Dhaeze (TU/e Industrial Design) en Hadesse Braakman (Summa Verpleegkunde). Tijdens de finale, die gehouden werd bij de Netwerkbijeenkomst van Coöperatie Slimmer Leven 2020, ontving het winnende team een cheque van € 3.000,- en een luchtballonvaart uit handen van Staf Depla, wethouder in de gemeente Eindhoven.

De Slimmer Leven Challenge

De Slimmer Leven Challenge wordt georganiseerd door Coöperatie Slimmer Leven 2020, Fontys Hogescholen, Technische Universiteit Eindhoven en Summa College. Het is een wedstrijd waarin studenten van verschillende opleidingen de handen ineenslaan en doormiddel van hun kennis, creativiteit en ervaring een innovatieve zorgoplossing neerzetten.

Tijdens de kick-off liet Hadesse Braakman (één van de winnaars) al weten hoe enthousiast ze is over het de Slimmer Leven Challenge:

‘’Waar wij van Summa ons echt richten op de praktijk richten studenten van Fontys Hogescholen en TU/e zich op de techniek en het design. Die combinatie zorgt voor een beter plan en een completer beeld’’, aldus Hadesse.

In totaal deden er 200 studenten aan de Slimmer Leven Challenge mee. De studenten gingen de uitdaging aan om nieuwe oplossingen in de zorg voor hartpatiënten te bedenken en pitchten hun ideeën aan een vakkundige jury uit de overheid, de zorgwereld, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. De beste ideeën gingen door naar de volgende ronde waarin ze getraind en begeleid werden door experts uit het werkveld om de innovatie verder uit te werken. Aan het einde van de rit hebben alle teams een businessplan, een plan om de innovatie op de markt uit te rollen en de skills om de innovatie te pitchen.

De finalisten

De vier zorginnovaties die de finale behaalden zijn:

  • Team Pressure Point: een apparaat dat bloeddruk meet op centrale en openbare punten, zoals bij een supermarkt, en steeds op andere plekken in het land staat.
  • Team Smart Brush: een tandenborstel die saturatie en hartslag meet. Na twee minuten kleurt de tandenborstel groen (goed) of geel (niet zo goed) en krijgt de gebruiker terugkoppeling van het resultaat via een applicatie.
  • Team Kloppend Hart: kinderen wordt geleerd hoe belangrijk het is om gezond te eten en te bewegen door middel van diverse spelletjes.
  • Team Het Hart is Het Leven: een Virtual Reality-bril die je meeneemt op reis door het lichaam zodat gebruikers zelf kunnen ervaren hoe hart- en vaatziekten eruit zien en wat er gebeurt.

Hilde Meijs, directeur Summa Zorg: “De Slimmer Leven Challenge bewijst hoe belangrijk en krachtig het is voor innovatie om in multidisciplinaire teams samen te werken. Studenten van Summa, Fontys en TU/e hebben in een intensieve samenwerking hele bruikbare en inventieve zorginnovaties voor de Hartstichting uitgewerkt in intensief overleg met experts uit de praktijk. De studenten hebben veel geleerd door ieder vanuit hun eigen invalshoek en ervaring de theorie en de praktijk samen te brengen. Ik hoop dat de ideeën verder uitgewerkt worden en ze binnenkort toepasbaar zijn en hun meerwaarde voor de hartzorg bewijzen.”

Lees meer over: Marktvraag in beeld

Karin Bierens over het initiatief Kempenlef

Het zorglandschap is sterk aan het veranderen. Mensen blijven langer thuis wonen en dus verandert de zorgverlening. Er ontstaat een sociaal domein met meer nadruk op preventie, zelfredzaamheid en samenwerking. Kempenlef is een initiatief dat daarop inspeelt. Door...