Na wekenlang hard werken is het eindelijk zover. De eerste vijf leerlingen zijn gestart met één van de scenario’s die Arne en Glenn hebben ontwikkeld. Arne had helaas de pech ziek te zijn maar gelukkig kon Glenn, na alle goede voorbereidingen, de workshop prima alleen verzorgen! Verpleegkunde docent Peter Verdonk was vanaf moment één betrokken bij deze gloednieuwe manier van lesgeven. Hij vertelt hoe de pilot verliep en wat hij vond van het project.

Hoe is scenario leren ontstaan?

‘’Het idee kwam naar voren in de stuurgroep zorg en technologie. Al vrij snel kwamen Arne en Glenn in de gesprekken naar voren. Zij mochten het idee gaan uitwerken en tot leven wekken. Ik heb toen een brainstorm georganiseerd om de ideeën rondom de pilot te smeden.’’

Welke technische snufjes zijn er te vinden in de Slimme Zorgwoning?

‘’Er is een privacy schakelaar om de sensoren in de ruimte aan of uit te zetten, een bewegingssensor voor als de cliënt uit bed komt, een slimme vloer die alarm slaat bij een valincident, een alarm aan de halssnoer van de cliënt, een alarm op het nachtkastje en een beeld- en geluidsverbinding tussen de cliënt en de centralist.‘’

”Na de workshop heb ik vijf laaiend enthousiaste leerlingen gesproken.”

Het idee stond, hoe hebben jullie het project vervolgens aangepakt?

‘’Nadat Arne en Glenn de rollen en scenario’s hadden uitgewerkt zijn we gaan praten over workshops. We wilden workshops van ongeveer anderhalf uur organiseren voor zo’n 24 studenten. Dat bleek nog best lastig. Daarom besloten we de groep in vieren te delen en een doordraaisysteem te hanteren.’’

Hoe hebben de leerlingen de workshop ervaren?

‘’De vijf leerlingen werden zonder instructies losgelaten in de Slimme Zorgwoning. De rest van de leerlingen kreeg gewoon les. Het verliep allemaal goed. Na de workshop heb ik vijf laaiend enthousiaste leerlingen gesproken. Dankzij de workshop hebben ze vanuit alle rollen (centralist, observator, verpleegkundige en cliënt) daadwerkelijk ervaren hoe de verschillende technieken in de praktijk werken. De rest van de groep staat te trappelen om de workshop ook te doen.’’

”Deze nieuwe methode is zowel op theorie als simulatie gericht. Het is nieuw en veel innovatiever.”

Hoe heb je het proces, de samenwerking met de studenten en de uitvoering ervaren?

‘’Positief! De jongens van Saxion hebben hard gewerkt. Hun casussen rondom diabetes, artrose en dementie zijn sterk. Ook de handleidingen voor de centrale zijn super. Het is nu zaak om te testen of alles goed werkt. Het is de bedoeling dat deze nieuwe vorm van leren straks door één docent te bolwerken is. Scenario 1, dementie, was succesvol. Nu gaan we rouleren in scenario’s en rollen.’’

Wat vind jij het grootste voordeel aan deze nieuwe manier van leren?

‘’We weten allemaal dat we niet te veel met platte kennis bezig moeten zijn. Het hoeft natuurlijk geen edutainment te worden maar ik ben wel voor verschillende werkvormen. Deze nieuwe methode is zowel op theorie als simulatie gericht. Het is nieuw en veel innovatiever.’’

”Wat helemaal leuk zou zijn is een zorgrobot. Dan is het plaatje compleet.”

Zijn er volgens jou ook nadelen?

‘’Ik merk dat we best vooroplopen. Er zijn veel technische snufjes die wij verwerkt hebben in onze lessen maar in de praktijk nog niet zo vaak gebruikt worden. Sommige ziekenhuizen gebruiken niet eens smartphones of tablets. Ik hoop dat instellingen blijven innoveren. Wij moeten de praktijk er ook bij blijven betrekken zodat alles wat we vertellen een vervolg krijgt. Uiteindelijk horen technologische ontwikkelingen thuis in de praktijk waar patiënten en cliënten er plezier van hebben.’’

Wat hoop jij in de toekomst terug te zien in de Slimme Zorgwoning?

‘’We hebben ons nu vooral gericht op veiligheid. Daarom lijkt het mij goed om nu een mix met comfort op te gaan zoeken. Denk aan een slimme koelkast die een seintje geeft als de cliënt nog niet gegeten heeft. Wat helemaal leuk zou zijn is een zorgrobot. Dan is het plaatje compleet.’’

Lees meer over: Het practoraat

Wij presenteren: het practoraat Samen Slim Zorgen!

De afgelopen vier jaar heeft het practoraat Samen Slim Zorgen Thuis zich ingezet om een onderzoekende houding bij de docenten en studenten van Summa Zorg te stimuleren. Zo speelden ze in op de ontwikkelingen in de zorg en de snelle technologische vernieuwing van het...

Het practoraat in coronatijd

Het practoraat Samen Slim Zorgen Thuis stimuleert een onderzoekende houding bij de docenten en studenten van Summa Zorg. Zo spelen ze in op de ontwikkelingen in de zorg en de snelle technologische vernieuwing van het onderwijs. Hoe gaat het nu met het practoraat? Het...

De ICT & Health Openingsmanifestatie 2020

Op maandag 27 januari ging de e-healthweek 2020 van start met de jaarlijkse ICT & Health Openingsmanifestatie. Het practoraat Samen Slim Zorgen Thuis van het Summa College was aanwezig om samen met medepractoraten een workshop te leiden over het gebruik van...