Deze week verscheen een mooi artikel in het Eindhovens Dagblad! Lees je mee? Senioren hebben het verleden, studenten de toekomst. En ze leren van elkaar. Zo simpel is het project ‘Senioren in de klas’. Het enthousiasme over de samenwerking is groot aan beide zijden.

Studenten van hogeschool Fontys en mbo-opleiding Summa zien met grote regelmaat senioren als Leonie van Sambeeck (60) en Carla Mentink (65) voor de klas verschijnen.

Vergrijzing

Zij zijn twee van de circa twintig ouderen van zestig tot vijfenzeventig jaar uit Zuidoost-Brabant die in het project meedraaien in een breed aanbod van opleidingen. Onder meer bij toegepaste gerontologie, psychologie, bouwkunde of personeelsbeleid. De studenten die deze opleidingen volgen zullen straks, in hun dagelijks leven, te maken krijgen met de toenemende vergrijzing in de samenleving.

,,Ik kom hier niet voor de koffie”, trapt Carla het gesprek af. ,,Het is niet alleen leuk, maar ook zinvol. Ik ben best kritisch, maar dat moet ook. Dat zeg ik ook tegen de studenten: ik ben geen oma, en nog lastig ook.” Ze giert het uit.

Dan, serieuzer: ,,Als je ouder bent, moet je dat uitleggen. Er zijn veel aannames over senioren. Dat ze eenzaam zijn en zielig. Allemaal cliché’s, je moet voorzichtig zijn met dit soort aannames. Dat zie je ook in de klas.” Leonie: ,,De visie op ouderen is duidelijk aan het veranderen. We zijn sterker en vitaler dan vorige generaties.”

Hechte vriendschap

De dames kennen elkaar al vele jaren en onderhouden een hechte vriendschap. Mentink: ,,In 2013 ging ik met pensioen. Ik kende een docente verpleegkunde van het Summa en die vroeg of ik iets kon doen in de opleiding. Zo ben ik erin gerold. Ik ben nu een soort ambassadeur voor senioren. Ik heb Leonie gevraagd of dit niet iets voor haar zou zijn.”

Het bleek een schot in de roos. Leonie was juist op zoek naar een zinvolle tijdsbesteding na ongewild verlies van haar baan. ,,Ik wil nog graag werken, maar ik word nooit uitgenodigd voor een gesprek als ik solliciteer.” Dat werd meteen een mooi project voor Fontys-studenten. ,,Ik heb ze gevraagd: hoe komt een oudere aan werk? Ik moet uit de stapel papier komen en aan tafel zitten.”

Video

Tweedejaars studenten van de studierichting toegepaste gerontologie gingen ermee aan de slag. Hun idee: Leonie moet haar brief ondersteunen met een video. ,,Dat is fantastisch, dan sta je direct met 1-0 voor”, glundert Leonie. Maar er zijn wel vervolgvragen waar de studenten nog een antwoord op moeten vinden. Bijvoorbeeld: wie betaalt dat, de werkzoekende of het UWV. Of: moet een werkzoekende zelf een filmpje in elkaar fröbelen of is professionele hulp gewenst?En zo ja, wie of wat kan die hulp leveren? Kortom: het werd een breed onderzoeksproject met tal van invalshoeken.

Soms komt een onderzoeksvraag erg dichtbij, erkent Carla. ,,Ik sprak met eerstejaars psychologie over het thema ‘verlies’. Sommige vragen van die jonkies gingen wel ver. ‘Die vraag vind ik impertinent, zei ik. Kreeg ik de vraag terug wat ‘impertinent’is.” Het is weer een aanleiding voor een schaterlach. De dames zaten bijvoorbeeld als ‘echt proefkonijn’ achter een beeldscherm tijdens een project over hulp op afstand via de computer. Carla stond in het looplaboratorium van Fontys.

De dames zijn enthousiast over de samenwerking met jonge studenten. Leonie: ,,Ze kunnen je verrassen met hun manier van doen. Dat houdt mij jong. Ik zie mezelf terug als student, maar dan wijzer en ouder. En ik lever een kleine bijdrage aan hun opleiding.”

Enthousiasme

Het enthousiasme over de bijdrage van ‘Senioren in de klas’ is er ook bij de docenten. ,,Ouderen lopen mee en geven feedback”, zegt Marianne Jacobs, docente toegepaste gerontologie bij Fontys. ,,Het is co-creatie. Niet vóór ouderen, maar mét ouderen. Er komt een grote groep mondige senioren aan. Bij hen leven vragen die niet direct te maken hebben met zorg. Het gaat om financiën, wonen, sociale contacten, techniek. Een ingenieur kan heel veel bedenken, maar werkt het ook voor senioren? De maatschappelijke gevolgen van vergrijzing zie je overal.”

Carla en Leonie hopen nog vele jaren mee te kunnen draaien met de studenten. Leonie: ,,Ik behoor hier al zo’n beetje tot het meubilair.” Er volgt weer een schaterlach.

Bron: Eindhovens Dagblad

Lees meer over: Het practoraat

Het practoraat in coronatijd

Het practoraat Samen Slim Zorgen Thuis stimuleert een onderzoekende houding bij de docenten en studenten van Summa Zorg. Zo spelen ze in op de ontwikkelingen in de zorg en de snelle technologische vernieuwing van het onderwijs. Hoe gaat het nu met het practoraat? Het...

De ICT & Health Openingsmanifestatie 2020

Op maandag 27 januari ging de e-healthweek 2020 van start met de jaarlijkse ICT & Health Openingsmanifestatie. Het practoraat Samen Slim Zorgen Thuis van het Summa College was aanwezig om samen met medepractoraten een workshop te leiden over het gebruik van...