Begin december ging de interne Helpdesk van Samen Slim Zorgen Thuis live. De ICT-stagiairs die deze helpdesk hebben opgezet en bemand namen vorige week afscheid. Hoe kijken zij als ICT-student terug op hun stage bij zorgopleidingen?

Summa Zorg-studenten krijgen tijdens hun opleiding regelmatig met nieuwe technologische toepassingen te maken. Voor het maken van hun opdrachten zijn ze ervan afhankelijk of deze toepassingen naar behoren werken. Studenten die een probleem of storing hebben met een van de onderwijsondersteunende middelen kunnen daarom sinds december terecht bij de interne Helpdesk van Samen Slim Zorgen Thuis. Deze is opgezet en gerund door ICT-stagiairs van Summa ICT. Nu de eerste groep stagiairs hun stage heeft afgerond vertellen ze over hun ervaringen.

Leren communiceren

De stagiairs werkten twee dagen in de week bij Summa Zorg en twee dagen bij ICT-partner Acknowledge. Ze merkten duidelijk verschil tussen beide locaties. “Bij Acknowledge zit je veel strakker in een protocol. Je krijgt meldingen binnen en die moet je ook zoveel mogelijk via het systeem afwerken. Bij Summa Zorg heb je echt contact met mensen. Ze lopen gewoon binnen met een probleem wat je dan meestal gelijk kunt oplossen. Dan gaan ze weer blij weg”, legt ICT-student Deniz Capoglu uit. De vragen zijn vaak niet heel ingewikkeld. De stagiairs leerden wel snel hoe ze op het apparaat van een ander bepaalde problemen op moesten lossen én hoe ze dit vervolgens moesten communiceren naar de zorgstudent.

“Je helpt anderen op weg, waardoor ze snel aan de slag kunnen. Je bent dan echt van toegevoegde waarde.” – Mohamed Zahran, ICT-student

Helpdesk Samen Slim Zorgen Thuis

Mooie combinatie

De stagiairs kijken positief terug op hun stage bij zorgopleidingen. ICT-student Daan Moons legt uit: “Bezig zijn met concrete toepassingen van technologie en ICT met andere studenten en ouderen is heel leuk. Het allerleukste vind ik natuurlijk het inrichten van de nieuwe HTC Vive-computers. Daarmee kun je pas gave virtual reality-toepassingen maken om te ervaren hoe het is om te leiden aan dementie of aangevallen te worden door een agressieve patiënt.” Ook de combinatie van het stagelopen bij een ICT-dienstverleningsbedrijf en het ondersteunen van docenten en studenten bij het toepassen van (zorg)technologie bevalt goed.

“Je ziet de verschillen in aanpak en kan uit allebei de sterke kanten meenemen en toepassen. Ik zou medestudenten zeker adviseren hier stage te gaan lopen.” – Daan Moons, ICT-student

Leerzame ervaring

Helpdesk Samen Slim Zorgen ThuisDe stagiairs adviseren hun medestudenten om ook hun ICT-stage in te vullen bij Samen Slim Zorgen Thuis. “Ik vond het heel leuk om demonstraties met bijvoorbeeld de Pillo en VR-brillen aan studenten te geven. Ik zou het een goed idee vinden als je kunt kiezen waar je het meeste wordt ingezet. Bij Summa Zorg of bij Acknowledge”, vertelt Mohamed. Applicatiestudent Raymon van de Kieboom vond het leerzaam om een zorgapplicatie te ontwikkelen. “Voor volgende stagiairs zou het denk ik wel leuker zijn als ze wat meer bij de concrete activiteiten met leerlingen worden ingezet”, adviseert Raymon. Wat de studenten het leukst vonden de afgelopen maanden? De virtual reality games én de meisjes!

“Het steeds meer toepassen van VR en andere technologie in het zorgonderwijs is belangrijk. Daarbij is ondersteuning door technisch vaardige alleskunners onmisbaar. Jongens, bedankt!” – Marc Zwamborn, projectleider bij Summa College

Lees meer over: Permanente aansluiting onderwijs