Selecteer een pagina

Door Cubiss

Hoe vaardig vinden docenten zichzelf op het gebied van digitale geletterdheid en hoe beoordelen zij hun leerlingen? Vanuit die vraag heeft Cubiss in 2016 de Mediawijsheid Meter ontwikkeld. Scholen krijgen daarmee jaarlijks inzicht op welke punten docenten en leerlingen kunnen verbeteren. In 2018 is de Mediawijsheid Meter voor het eerst bij een mbo ingezet, op het Summa College in Eindhoven.

De Mediawijsheid Meter is uitgezet onder docenten van negen opleidingen op het Summa College en als pilot ook bij studenten van Summa Zorg niveau 4. Voor deze dataverzameling zijn twee methoden gehanteerd; studenten zijn bevraagd over digitale geletterdheid via een vragenlijst en via een focusgroep. “Deze kruislingse bevraging levert een interessant en nuttig resultaat op”, stelt Lonneke Jans, adviseur digitale geletterdheid bij Cubiss. “De pilot was deze eerste keer klein van opzet, maar biedt genoeg perspectief om mee door te gaan.”

Tweezijdig inzicht

Opmerkelijk zijn de stellingen waar docenten en studenten zichzelf (nagenoeg) even bekwaam beoordelen, maar waar docenten hun studenten juist lager inschatten. Zoals bij de vaardigheid of competentie ‘zien dat alle media niet altijd de waarheid vertellen’. Zowel docenten als studenten geven zichzelf een 8.1, maar docenten beoordelen studenten slechts met een 5.8. Ook op het gebied van bronnengebruik en het beoordelen of bronnen betrouwbaar zijn vinden docenten dat zij hun studenten nog veel moeten leren. Docenten scoren zichzelf juist laag op zaken als ‘kunnen omgaan met beveiligings- en privacyaspecten’ (6.5) en ‘je weg kunnen vinden op social media’ (6.6). Voor die laatste geven ze juist weer credits aan hun leerlingen (8.4).

Tijd voor actie

Beide inzichten zijn een reden om actie te ondernemen, vindt Lonneke. “De Mediawijsheid Meter brengt in kaart welke kennis en vaardigheden de docenten missen. Dit kan middels teamtraining of e-learning worden bijgespijkerd. Anderzijds wordt ook duidelijk met welke onderdelen studenten aan de slag moeten, volgens zichzelf én hun docenten. Daarvoor kan de bibliotheek bijvoorbeeld diverse oplossingen aanbieden. De Mediawijsheid Meter is een mooi uitgangspunt om digitale geletterdheid structureel op de kaart te zetten binnen het mbo én biedt aanknopingspunten om de samenwerking met de bibliotheek op te zoeken.”

Mbo-student aan het woord

“Ik weet niet zo goed of ik al eens echt heb gehoord van de term mediawijsheid. Volgens mij heeft mijn docent Sanne er wel eens in haar les over verteld. Volgens mij gaat het erom dat je weet hoe je moet omgaan met media. Daarom vind ik mezelf wel mediawijs: ik weet hoe media werkt en kan er wel mee omgaan. Ook weet ik dat je door reviews bijvoorbeeld ‘nepnieuws’ kunt krijgen: het ziet er mooi en leuk uit, maar dat is het misschien niet”, aldus Jesse van de Nieuwenhuijzen, student Helpende zorg en welzijn Niveau 2 bij de Leijgraaf.

Niet weten wat je niet weet

Het idee van het onderzoek is dat docenten van onbewust onbekwaam groeien naar onbewust bekwaam, legt Lonneke uit. “Dat is een heel proces. Wat je vaak ziet is dat docenten zichzelf in eerste instantie vrij hoog inschalen: het resultaat van niet weten aan welke kennis het je ontbreekt. Wanneer ze echter met digitale geletterdheid in het curriculum aan de slag zijn gegaan, schatten docenten zichzelf al snel lager in. Ze zijn zich ervan bewust dat ze nog niet alles even goed weten of kunnen. Net als hun studenten.”

Cubiss plaatste in hun magazine over mediawijsheid ook een leuke blog over Samen Slim Zorgen Thuis. Benieuwd? Je leest hem hier!

Lees meer over: Partners aan het woord