Sinds vorig schooljaar kunnen studenten Verpleegkunde van Summa Zorg hun lessen volgen in de vorm van een SPOC (Small Private Online Course). Ook dit jaar is deze digitale omgeving weer opengesteld voor de leerlingen. En de SPOC Kwetsbare Ouderen is dit jaar flink uitgebreid. Zo doet het ROC Ter AA nu ook mee, is het aantal deelnemers een stuk hoger en draaide er kortgeleden een geslaagde pilot voor het geven van webinars.

In de SPOC Kwetsbare Ouderen leren de studenten van elkaar buiten het leslokaal, waar en wanneer ze willen. Ze verzamelen zelf de informatie voor de onderwerpen en delen dit met elkaar via een digitale leeromgeving. De inhoud van de SPOC wordt dus gevuld door de studenten zelf. Hierin worden ze ondersteund door twee experts van het St. Anna Ziekenhuis. De docent heeft vooral een coachende rol. Op 30 september vond een pilot plaats waarin werd getest of het mogelijk is om via Microsoft Teams een webinar (online les) te geven voor de SPOC. In Teams kun je bestanden met elkaar delen, videobellen en chatten. Het programma is ook heel geschikt om live-evenementen te organiseren, zoals een webinar. Het grote voordeel is dat de studenten het webinar ook nog later terug kunnen kijken.

“Ga eens op het terras in de stad zitten of kijk naar de tablets in de klas, dan zie je hoe belangrijk technologie is. In de jonge generatie zit het bijna in het DNA geworteld. We kunnen er dus niet omheen. Je kunt doen alsof het er niet is, of juist het onderwijs er omheen vormgeven.” – Marloes van der Ven, geriatrisch fysiotherapeut bij het St. Anna Ziekenhuis

Een gezicht bij de naam

Het geven van een webinar sluit helemaal aan bij de werkwijze van de SPOC. Cindy Halman, begeleidster en docente omgangskunde (Summa College), legt uit waarom: “Onze visie op de SPOC is any time, any place, any device. De studenten moeten dus op elk moment en overal kunnen leren, wanneer ze willen. Met een webinar kun je direct inspelen op discussies die in de SPOC ontstaan. Hij is bovendien altijd terug te kijken.” Het webinar was daarnaast een goed moment om de rol van de experts nog duidelijker te maken. “Nu hebben ze een gezicht bij de naam die ze steeds in de SPOC voorbij zien komen. Het is belangrijk om niet te veel informatie te delen, maar juist de studenten zelf dingen te laten invullen. Omdat ik geen docent ben is het voor mij soms makkelijker om ze deze vrijheid te geven”, vertelt Marloes van der Ven, geriatrisch fysiotherapeut bij het St. Anna Ziekenhuis en een van de twee betrokken experts. De inzet van Microsoft Teams voor het webinar werd ondersteund door technologisch partner Acknowledge. Gilbert Noblesse (Acknowledge): “Het Summa College heeft al toegang tot alle programma’s van Microsoft Office. De keuze voor Teams was dus heel logisch.”

De studenten reageren heel enthousiast op deze nieuwe vorm van onderwijs.” – Cindy Halman, docent bij het Summa College

Praktisch nadenken

Op de dag van het webinar kwamen Cindy, Marloes en Gilbert samen bij het Summa College. Marloes verzorgde het webinar en Cindy en Gilbert behandelden de binnenkomende vragen. “Wij hebben alles voorbereid, zodat Marloes alleen nog maar hoefde in te loggen”, vertelt Gilbert. Studenten konden zich vanuit iedere gewenste locatie en op elk moment aanmelden om het webinar te volgen. Marloes: “Het webinar ging over kwetsbare ouderen en hoe je hier op in kan spelen als verpleegkundige. Ik vond het echt belangrijk dat studenten niet puur de theorie te horen kregen, maar juist zelf gingen nadenken over de praktische kant van het verhaal. Zo maakte ik gebruik van een casus waarin ik ze een woning liet zien van een oudere vrouw die was gevallen. Door ze kritisch naar de leefomgeving te laten kijken wilde ik ze laten zien dat vallen geen oorzaak is van een probleem, maar juist een gevolg van iets. Klinisch kunnen redeneren is steeds belangrijker voor verpleegkundigen. Wat ik mooi vond was dat de studenten ook echt kritisch durfden te zijn en zelfs met punten kwamen die ik nog niet had bedacht.” Het onderwerp sloeg ook aan bij de studenten. “Ik vond het heel interessant. Valgevaar komt veel voor onder ouderen. Door de SPOC heb ik veel bijgeleerd en ervaringen gedeeld met andere studenten. Er worden vragen gesteld die je echt aan het denken zetten, dat maakt het zo leuk!”, vertelt Linda Magnée, derdejaarsstudente Verpleegkunde bij het Summa College.

Online discussiëren

Tijdens het webinar waren een aantal vragenrondes ingepland. De studenten konden hun vragen sturen in de chat en Marloes behandelde deze tijdens het webinar. Linda: “Het was fijn dat we met de dia’s konden meelezen tijdens het webinar en meteen vragen konden stellen als we iets niet begrepen.” Cindy en Gilbert verzamelden tijdens het webinar alle vragen, zodat Marloes ze in de vragenrondjes kon behandelen. “Interactie vind ik echt een meerwaarde. Het lastige van een webinar is dat je elkaar niet kunt zien. Zo’n vragenronde helpt daar echt bij. Het was vooral leuk om te zien dat je dan ook vragen krijgt van studenten die in de SPOC nog niet zo actief waren”, vertelt Marloes. Hoewel er per onderwerp maar een aantal vragen per keer binnenkwamen, werd er later in de SPOC nog verder gediscussieerd. Marloes: “Dat was echt leuk om te zien! Ze waren meteen met de casussen uit het webinar aan de slag gegaan.” En dat is precies waar de SPOC over gaat. Leerlingen hoeven niet per se meer in de klas aanwezig te zijn om te leren, maar kunnen ook online lessen volgen, discussiëren en ervaringen delen.

“Het is mooi dat het gewoon werkt. Vaak kom je bij pilots veel problemen tegen, maar dit deed het gewoon!” – Gilbert Noblesse, informatiemanager bij Acknowledge

In de pioniersschoenen

De pilot is iedereen goed bevallen. Er kwamen ook een aantal leerpunten uit die worden meegenomen voor een volgend webinar. “Soms viel de stem van Marloes weg. En het webinar duurde ook iets te lang, 45 minuten. We kunnen er dan beter voor kiezen om de informatie over twee webinars te verdelen”, legt Cindy uit. Gilbert: “We kwamen er wel achter dat er een aantal gave dingen zitten in Teams. Het vraag- en antwoordscherm bijvoorbeeld, waarmee je zelfs privé vragen kan beantwoorden. En achteraf konden we precies zien wie wanneer had ingelogd. Helaas was het deze keer nog niet mogelijk om in te loggen voor mensen zonder Summa-account. Gelukkig kan het webinar ook terug worden gekeken.” Al met al is het webinar echt voor herhaling vatbaar voor iedereen. “Je kunt er niet meer omheen dat het digitaliseren aanspreekt bij deze leeftijdscategorie. Ik vind het leuk om in die pioniersschoenen te gaan staan”, vertelt Marloes enthousiast. “Het is ook heel interactief. Door ze precies de goede hoeveelheid informatie te geven kunnen ze zelf verder gaan. Zo zetten we studenten echt aan tot diep nadenken. En ze verrassen ons ook en komen met originele vragen. Dat is echt heel leuk!”

Lees meer over: Nieuws

De impact van de publiek-private samenwerking (PPS)

Onderwijsinstellingen en bedrijven weten elkaar steeds vaker én beter te vinden in publiek-private samenwerking (PPS). Zo verbeteren ze de aansluiting tussen het onderwijs, onderzoek en de arbeidsmarkt. Uit een impactmeting van Katapult blijkt dat het aantal bedrijven...