Bij het Summa College lopen regelmatig hbo-stagiairs rond die leuke en uitdagende opdrachten oppakken. Een van die stagiairs is Raya Veldkamp. Zij is een laatstejaarsstudente hbo Gezondheid en Technologie aan de Hogeschool Saxion in Enschede. Sinds februari is zij bij Summa Zorg aan de slag met de inzet van het practoraat én robot Tessa.

Met de intrede van e-healthtoepassingen komt er steeds meer behoefte aan beroepen die de verbinding kunnen leggen tussen de zorg en technologie. Hogeschool Saxion biedt sinds een aantal jaar de opleiding Gezondheid en Technologie. “Ik heb altijd verpleegkundige willen worden. Via een kennis kwam ik bij deze nieuwe opleiding terecht. Juist de combinatie tussen zorg en technologie vind ik heel leuk!”, vertelt Raya. Eerder liep ze ook al stage bij een zorginstelling, een groot verschil met een mbo-school!

“Ik vind dit een hele leuke stageplek! Je wordt hier vrij gelaten en voelt dat ze vertrouwen in je hebben. En het is heel leerzaam om in het team mee te draaien.” – Raya Veldkamp, hbo-stagiaire bij het Summa College

Een statement maken

Raya wil op een praktische manier verduidelijken wat de meerwaarde van het practoraat Samen Slim Zorgen Thuis is. Ze werkt hiervoor samen met practor Susan Metz. “Het practoraat brengt technologie in zorg en onderwijs onder de aandacht. Vanuit Susan kwam de vraag om te laten zien wat het practoraat nou eigenlijk doet. Ik stel tijdens mijn stage een adviesrapport op om de waarde en resultaten van het practoraat meer zichtbaar te maken”, legt Raya uit. “Ik vind het goed dat het practoraat bestaat, maar merk ook dat ze nog heel erg zoekende zijn, vooral ook naar de buitenwereld toe. Om een toegevoegde waarde te bieden moeten ze genoeg statement maken.” Raya neemt enquêtes af bij practoren van andere practoraten, maar ook bij docenten van Summa Zorg. Zo hoopt ze meer inzicht te krijgen in de toegevoegde waarde van het practoraat. Raya: “Het is belangrijk dat mensen meer nadenken over het doen van onderzoek. Wie voert het uit? Wat is het eindproduct? En wil ik die resultaten eigenlijk wel openbaar maken?” Tijdens een landelijke bijeenkomst maakte Raya ook kennis met practoraten van andere onderwijsinstellingen. “De practoraten bij het Summa College zijn wat dat betreft al sterk ontwikkeld ten opzichte van veel andere practoraten in het land. Misschien liggen de antwoorden er al, maar moet het nog even worden samengebracht.”

Onderzoekende houding

Het adviesrapport van Raya bestaat niet alleen uit theoretische kennis, maar laat ook een aantal praktijkvoorbeelden zien. Zo stelt ze bijvoorbeeld een lesplan op voor het sociale robotje Tessa. “Met behulp van het lesplan kan Tessa vanaf het nieuwe schooljaar worden ingezet tijdens de lessen. Binnenkort ga ik het plan al testen bij de stagiairs van Lokaal+”, vertelt Raya. Zij kan hierbij goed gebruikmaken van haar ervaring in het geven van trainingen tijdens haar vorige stage. De lessen bestaan uit twee delen. Raya: “Het is belangrijk dat de studenten de achtergrondkennis van de robot kennen, maar ook dat ze er praktijkervaring mee opdoen. Ik ga de groep dus in tweeën splitsen. De ene helft gaat aan de slag met het voorprogrammeren van Tessa en de andere helft denkt na over andere toepassingen of doelgroepen waarbij Tessa ingezet kan worden. Die informatie kan uiteindelijk ook weer teruggekoppeld worden aan de fabrikant. Halverwege de les wisselen de groepen om.” Het was voor Raya nog best een uitdaging om zich voor te bereiden voor het maken van het lesplan. “Ik heb natuurlijk een achtergrond in de zorg en had in het begin veel uit te zoeken. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen mbo niveau 2 en 4? Ik moest echt op onderzoek uit.” Dit sluit goed aan bij Raya’s toekomstplannen. Ze wil hierna namelijk een Master Verpleegwetenschappen gaan volgen aan de universiteit. De onderzoekende houding die ze bij het Summa College ontwikkelt vormt hiervoor een mooie basis. Raya: “Er zijn zoveel mogelijkheden om technologie in te zetten in de zorg, alleen zijn er maar weinig mensen die het oppakken. Ik zou graag die schakel willen zijn.”

Lees meer over: Het practoraat

Verpleegkundestudenten maken kennis met VR in Tiny Town

Docenten van het Summa College kunnen tijdens hun lessen gebruikmaken van onderwijsondersteunende middelen. Deze technologische toepassingen maken het onderwijs een stuk interessanter voor studenten, maar ook voor de docent zelf. Een groep eerstejaarsstudenten...