Het Summa College stelt technologische toepassingen beschikbaar die docenten én studenten kunnen inzetten tijdens de les. Wanneer zij tegen technologische problemen aanlopen kunnen ze terecht bij de Helpdesk van Samen Slim Zorgen Thuis. Maar de Summa ICT-stagiairs van deze helpdesk kunnen nog veel meer!

Het aanbod aan technologische toepassingen waar docenten en studenten gebruik van kunnen maken is indrukwekkend. Zorgrobots, VR-brillen, ouderengames en zelfs een slimme zorgwoning. Combineer deze toepassingen met de nieuwste apps en de mogelijkheden zijn eindeloos! Toch zijn nog niet veel docenten met deze middelen aan de slag gegaan in hun lesprogramma. “Je valt toch vaak terug op het vertrouwde en bekende, zoals het gebruik van PowerPoint, terwijl er tegenwoordig zoveel meer manieren zijn om contact te maken met studenten. Toen ik er kennis mee maakte ging er een wereld voor me open!”, vertelt Roos Kusters, docente maatschappelijke zorg aan het Summa College.

“Docenten zouden veel meer gebruik moeten maken van de Helpdesk Zorgtechnologie om te sparren en brainstormen over de manieren waarop technologie ingezet kan worden tijdens de lessen.” – Gilbert Noblesse, stagebegeleider van de Helpdesk via Acknowledge

Meer dan speelgoed

De docenten die vooroplopen met het gebruik van technologie tijdens hun lessen zijn enthousiast. “Tijdens symposia kwam ik al in aanraking met VR. Ik zag meteen de meerwaarde voor mijn lessen anatomie. Ik wil loskomen van de theorie en de studenten ook meer uit de klas halen. Door gebruik te maken van ICT-hulpmiddelen wordt het contact met de studenten bovendien een stuk gemakkelijker”, vertelt Koen van der Heiden, docent verpleegkunde aan het Summa College. Roos vult aan: “De inzet van technologische toepassingen tijdens de les past helemaal bij de vijf pijlers van de nieuwe onderwijsvisie van het Summa College. Het is een mooi voorbeeld van gesitueerd leren.” Gelukkig zijn er al docenten die inzien dat de technologie veel meer is dan alleen speelgoed. “Een communicatiedocent kwam bij de Helpdesk met een idee om een toets af te leggen met VR. De ICT-stagiairs gingen toen op zoek en vonden het spel ‘Keep Talking and Nobody Explodes’. Dit spel draait om communicatie en wordt met meerdere mensen tegelijk gespeeld. Hierdoor was het heel geschikt om als toets in te zetten. Dit is echt een mooi voorbeeld van de combinatie van onderwijs en gaming”, vertelt Gilbert Noblesse, stagebegeleider van de Helpdesk via technologisch partner Acknowledge.

“Het is belangrijk om een balans te vinden tussen het reguliere onderwijs en nieuwe toepassingen. Binnen het zorgonderwijs zijn ICT-hulpmiddelen nog echt een ondergeschoven kindje.” – Koen van der Heiden, docent verpleegkunde bij het Summa College

SSZT Helpdesk - Gilbert, Frederik en Koen

Vele mogelijkheden

Toch zijn het steeds dezelfde docenten die terugkomen bij de Helpdesk. Hoe komt dat? “Naar aanleiding van een VR-demonstratie in december kwamen sommige docenten met hun klas een VR-lesje volgen bij ons. Maar daar bleef het dan bij”, legt ICT-student Sven Xhofleer uit. Roos: “Veel docenten vinden het lastig om zo’n toepassing dan echt te integreren in hun lessen. Dat vraagt ook om een omslag in de cultuur.” En juist daar kan de Helpdesk bij helpen! “We gingen ooit van start met de Helpdesk om een antwoord te bieden op technische vragen. Ik stond er nooit bij stil dat juist die adviserende rol zo belangrijk zou worden!”, vertelt Gilbert. “Wanneer docenten merken dat er heel veel mogelijk is én dat ze ondersteund worden door de ICT-studenten, dan verwacht ik dat het veel meer wordt opgepakt. Voor mij maakte dat echt een verschil”, legt Roos uit. Ook Koen is blij met de hulp van de Helpdesk: “We hadden het project met Tiny Town niet kunnen draaien zonder de hulp van de ICT-stagiairs. Het is fijn dat ik met ideeën bij ze kan komen en dat zij het dan voor mij uitzoeken. Voor mij is het ook belangrijk dat ik erop kan vertrouwen dat ik mijn studenten altijd naar de Helpdesk kan sturen en dat het dan allemaal goed komt. Ik kan ze echt vrij laten.”

“De Helpdesk was voor mij net de schakel die ik miste. Dankzij de ondersteuning van de ICT-stagiairs ging het bij mij veel meer leven.” – Roos Kusters, docente maatschappelijk zorg bij het Summa College

Goede leerschool

De Helpdesk biedt dus niet alleen ondersteuning bij technische problemen, maar gaat ook op zoek naar nieuwe toepassingen, samen met de docenten. Het is bovendien een hele nuttige leerschool voor de ICT-studenten die er stage lopen. “Wanneer docenten bij ons komen met een idee, dan zoeken wij het voor ze uit. We leren daardoor veel over de mogelijkheden van de toepassingen, maar door het contact met de docenten en studenten ontwikkelen we ook social skills. Zeker wanneer mensen weinig ervaring hebben met technologie. Dan moet je echt vanaf nul beginnen met je uitleg”, Frederik Saelmans, ICT-student. Sven vult aan: “Ik kon tijdens een bijeenkomst bij Fontys dingen vertellen over de zorg die ik tijdens mijn stage had geleerd. Iedereen was ervan onder de indruk. Dat vond ik echt leuk!” Volgens Gilbert is die wisselwerking heel belangrijk. “De stagiairs worden niet per se afgerekend op wat ze doen, maar juist op wat ze leren. Dat maakt het een heel veilige omgeving om hun vaardigheden te ontwikkelen. Ik vind het mooi om te zien hoeveel ze tijdens zo’n stage groeien”, aldus Gilbert. Ook de Helpdesk zelf ontwikkelt steeds verder. Koen: “De eerste groep stagiairs op de Helpdesk moest nog wegwijs worden met de technologie. Maar de groep erna had al veel meer ruimte om uit zichzelf de docenten en studenten op weg te helpen. Ze nemen nu steeds meer het voortouw en zijn echt belangrijk voor het advies en de ondersteuning.”

Lees meer over: Nieuws

Het eerste webinar van de SPOC was een groot succes

Sinds vorig schooljaar kunnen studenten Verpleegkunde van Summa Zorg hun lessen volgen in de vorm van een SPOC (Small Private Online Course). Ook dit jaar is deze digitale omgeving weer opengesteld voor de leerlingen. En de SPOC Kwetsbare Ouderen is dit jaar flink...

De impact van de publiek-private samenwerking (PPS)

Onderwijsinstellingen en bedrijven weten elkaar steeds vaker én beter te vinden in publiek-private samenwerking (PPS). Zo verbeteren ze de aansluiting tussen het onderwijs, onderzoek en de arbeidsmarkt. Uit een impactmeting van Katapult blijkt dat het aantal bedrijven...