Is het mogelijk om studenten zelf aan het roer van hun ontwikkeling te laten staan? Summa-docenten Jac Rijnen en Debby van den Broek-Peter zijn overtuigd van wel. Zij ontwikkelden in samenwerking met digitaal bureau Comaxx een digitale leeromgeving die 21e-eeuwse vaardigheden bij studenten zichtbaar en meetbaar maakt: 21Education.

Initiatiefnemers Jac en Debby zijn vanuit het werkveld werkzaam als docenten bij Summa Zorg. In deze rol volgden zij een master aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens deze periode deden zij wetenschappelijk onderzoek naar de manier waarop 21e-eeuwse vaardigheden kunnen worden geïmplementeerd binnen het mbo-onderwijs. Uiteindelijk ontstond zo een digitaal instrument waarbij zelfregulatie van de studenten voorop staat.

“De leeromgeving van 21Education is door de onderwijsinspectie beoordeeld met ‘Fantastisch!’.” – Debby van den Broek-Peter, docent Summa Zorg

Vaardigheden van de 21e eeuw

Veel van de afgestudeerde mbo’ers bezitten uitstekende beroepsspecifieke kwaliteiten, maar missen interpersoonlijke vaardigheden. Juist deze vaardigheden, vaak 21st century skills genoemd, bieden studenten na hun studie een sterkere positie op de arbeidsmarkt. Het digitaal systeem dat Jac en Debby hebben bedacht geeft studenten de regie over hun eigen leerproces.

“De digitale leeromgeving spreekt studenten aan en stimuleert ze zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling, zonder ze af te stoten. Dit alles op het niveau van de student.” – Jac Rijnen, docent Summa Zorg

De omgeving is samen met studenten en docenten gecreëerd. Het niveau van 21e-eeuwse interpersoonlijke vaardigheden wordt aangegeven met een bronzen, zilveren of gouden beoordeling. Aan het eind van de opleiding behoort een student alle vaardigheden in het goud te hebben behaald. Hierdoor komen ze makkelijker aan een baan en gaan ze mee met de ontwikkelingen van hun toekomstige arbeidsmarkt.

Jac Rijnen presenteert 21EducationDebby van den Broek-Peter presenteert 21Education

Strakke planning

Het project werd binnen een strak tijdsschema en beperkt budget uitgevoerd. Dit leverde een back-to-basic leeromgeving op, waarin goed is gekeken naar wat wel en wat vooral niet nodig is. Mede dankzij de fijne samenwerking tussen de Summa Zorg-docenten en Comaxx was 21Education ruim op tijd klaar. Jac en Debby gingen vervolgens hard aan de slag met de inhoud. Alle vaardigheden zijn inmiddels beschreven. “Dit hebben we in meerdere bijeenkomsten met studenten gedaan, zodat zij weten wat zij kunnen gaan aantonen met de opdrachten”, legt Debby uit.

Hoe nu verder?

Nu breekt de volgende fase van het project aan: de opdrachten in de leeromgeving plaatsen. “Het onderwijsteam levert de opdrachten aan en wij gaan een voorstel doen om deze te koppelen aan de vaardigheden en de drie verschillende niveaus”, vertelt Debby. In overleg met het onderwijsteam wordt de leeromgeving gevuld met de opdrachten. In het nieuwe schooljaar gaat de niveau 4-opleiding Verpleegkundige (BBL) met 21Education aan de slag. Bovendien hebben andere scholen en instellingen al interesse getoond. De Minister van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport van Curaçao heeft zelfs al geïnformeerd wat 21Education kan betekenen voor Curaçao.

“We zijn een intensief traject aangegaan waarin we snel veel keuzes moesten maken. Uiteindelijk zijn we heel trots op het resultaat.” – Jac Rijnen

Jac en Debby presenteren 21Education

Lees meer over: Nieuwe vraag, nieuwe methodieken